פאול שפרינגר - הדרכת טיולים בפולין

היסטוריה של וורשה

image-10

ההיסטוריה של ורשה  מתוארכת החל מבניית עיר העתיקה על ידי סוחרים העשירים מעיר טורון ,כלומר מסוף המאה ה- 13

מפת פולין -מאה 11
בעיניי פיקססו שנות ה50

האגדה מספרת כי הדייג בשם "וורסה" התגורר על גדות הנהר הוויסטולה,   ראה בתולת ים יפה במהלך הדייג הלילי. מאז, הוא הגיע לנהר בכל לילה כדי לראות את הדמות בה התאהב. התברר שסאווה    ( שמה בת הים) החזירה את אהבתה. בזכות האהבה שאחזה בהם, סאווה עלתה לחוף ונהפכה לנערה יפהפייה – במקום זנב הדג שלה הופיעו רגליים. וכך חיו וורס וסאווה יחדיו באושר ועושר, והטירה, שנבנתה במקום בו נפגשו, נקראה לכבודם, וורשווה.

פסל בת הים בוורשה
המלך זיגמונט השלישי

וורשה זכתה להיות משכן המלכים עוד בטרם זכתה בתואר עיר הבירה. בקרקוב עיר הבירה של פולין ומשכנו של מלכי פולין, בשנת 1595 התרחשה שריפה בארמון המלך בגבעת וואול. כתוצאה משריפה, המלך זיגמונט השלישי וואזה העביר את בית מגוריו, בית המשפט המלכותי וכל משרדי הכתר מקרקוב לוורשה. בשנת 1610 הפכה ורשה למעשה, אם כי טרם פורמלית, לבירתה של פולין

פסל המלך בכיכר הארמון-ורשה
מפת הכיבושים

פולין עברה הרבה  תהפוכות במשך ההיסטוריה שלה: כיבושים של מדינות שכנות כמו שבדיה (1655-1660),פרוסיה ,אוסטריו הונגריה ורוסיה הצארית ( 1772) .בתקופה זו גם וורשה היתה תחת שלטונות שונים: פרוסיה -1775,רוסיה 1815. בזמן מלחמת העולם השניה פולין היתה תחת השלטן הגרמי. 

פסל בקרקוב -קרב נגד שוודים
במלחמת העולם ה שניה

בשנת 1918 פולין זכתה שוב בעצמאות. המצביא הפולני , הגנרל פילסוצקי הכריז ב1918, בעקבות להסכמי וורסאי, על עצמאותה של פולין. בתקופת המלחמת העולם השניה פולין נכבשה ע"י ברית המועצות והגרמניה. עד שנת 1945, פולין הפסיקה להתקיים כמדינה.

פסלו של גנראל פילסוצקי בפארק לז'אנקי בוורשה
פןלין חברה בשוק המשתף

פולון, וורשה בירתה, קמו מההריסות הנוראיות שהגרמנים הותירו בשיטחה במהירות. בשנת 2004 פולין הצטרפה לשוק המשותף ונהפכה לאחד המדינות של מרכז האירופה, הצומחות במהירות, היפות והנקיות ויחד עם זאת זולות עבור התיירים המגעים אליה.

עיר העתיקה בוורשה 1945