פאול שפרינגר - הדרכת טיולים בפולין

מחנה ההשמדה חלמנו ליד נהר נר

משאית הגזים חלמנו
שלט ההכוונה למחנה

כניסה למוזיאון

KULMHOF

מחנה ההשמדה הגרמני, ליד עיירה חלמנו, היה אתר רצח  בעיקר של היהודי. במחנה נרצחו גם   רומאים – הצוענים. המחנה היה אתר ההשמדה הראשון בשטחים הפולניים שנכבשו על ידי הרייך השלישי. המחנה הוקם בדצמבר 1941 במטרה לרצוח יהודים הגרים במחוז לודז' ובמחוז הרייך וורטהאו. המספר המשוער של היהודים שנרצחו שם הוא בין 152 ל -350 אלף .הטרנספורט הראשון של היהודים הגיע לקולמחוף ב- 8 בדצמבר 1941. 

המבנה של המחנה 

אתר הרצח היה מחולק לשני האתרים: אחד הוא האתר אליו היו מגעים הקורנות, והשני, המרוחק מספר קילומטרים משם היו בורות בהם נקברו הקורנות. 

שלט על השאר מחנה ההשמדה חלמנו

שלט הכניסה למחנה

קבלת הקורבנות למחנה

עם הגעתם התבשרו הקורבנות כי יופנו לעבודה. הם היו מוכנסים לבניין שהיה קיים במקום, ארמון קטן שעקב עזיבת הבעלים שימש לפני המלחמה כבית הספק חקלאי. הם הצטוו להתפשט . ואז, לאחר שעברו דרך הכביש הראשי של האחוזה, הם הופנו למרתף שהיציאה ממנו הובילה לרמפה שבקצה שלה המתינה משאית. המשאית הייתה  מכוסה מסביב עם פלטות פח אטומות. מהאגזוז של המשאית השתפל צינור אל תוך חלל המשאית אליו היו מוכנסים הקורבנות והדלת האטומה הייתה נסגרת עליהם. אז המשאית הייתה יוצאת לדרך של כ30 דקות ליערות רז'ובובסקי. בזמן הנסיעה כל הקורבנות היו מתים מהגזים של המשאית. בהגעת המשאית ליער הגופות היו נזרקות לבורות שאורכם 60 עד 230 מטרים.

שביל המוות אל הרמפה

מעבר במרתף אל הרמפה

משאית הגזים חלמנו

המשאית- תא הגזים

מקומות מהם הובוא לכאן היהודים והרומאים

 ראשית, הגרמנים רצחו יהודים מגטאות הסביבה של מזרח פולין הגדולה ומחוז לודץ. מינואר 1942 הם גם השמידו את הרומאים שהובאו מגטו לודז', בו היה גטו נפרד עבורם בסתיו 1941.הבאים שהושמדו היו תושבי גטו לודז' יחד עם יהודים מגרמניה, צ'כיה ואוסטריה שהושבו בגטו מאז סתיו 1941. 

לוח מקומות מהם הובוא לכאן הקורבנות

לוח הזיכרון עם מקומות מהם נשלחו לכאן הקורבנות

הפסקה הזמנית של הפעילות הרצחנית

בקיץ 1942, גופות הנרצחים, קבורים בקברי אחים, החלו להתנפח, מה שהגרמנים חשבו כאיום מגיפה. השילוחים הושעו, האקסהומציה החלה ואז והגרמנים החלו לשרוף את הגופות שהוצאו מהבורות. שריפת הגוויות נעשתה במשרפות שדה. במרץ 1943 התקבלה החלטה לחסל את המחנה. כדי לכסות את העדות לרצח, הגרמנים פוצצו בית האחוזה בשטח המחנה והמשרפות ביער רוצ'ובסקי.

חידוש הרצח וחיסול הסופי של המחנה

מקיץ 1944 חידשו הגרמנים את השמדת היהודים ישירות ביערות רוז'וב, שם נבנו צריפים ומשרפות מאולתרות. גוויות נשרפו גם במדורות. האפר הושלך לנהר ורטה. 10 שילוחים ממעל 7,000 האחרונים של יהודים שהובאו מגטו לודז 'נקטעה ביולי 1944. בלילה של 17-18 בינואר 1945,  הגרמנים ירו באסירים האחרונים, פרץ מרד בשטח מבנה האשפה. בתגובה הציתו הגרמנים את המבנה על היהודים הכלואים בו.

מגן דויד ליד הבורות הרצח

בגמר הסיור במוזיאון ניסע לאתר של בורות אליהם הושלכו הגופות מהמשאיות

גלרית תמונות מאתר הקבורה 

[Best_Wordpress_Gallery id="22" gal_title="חלמנו KULMHOF"]