פאול שפרינגר - הדרכת טיולים בפולין

פיארוגי – כופתאות – כיסונים

Screenshot_20200604-212744_Chrome

מתכון בסיסי לבצק כופתאות. ישנם מתכונים רבים לבצק כופתה. יש כאלה שמכינים אותם ללא תוספת של ביצה, אחרים חושבים שביצה נחוצה. נדרשת זהירות עם תוספת הבביצה, כי הבצק עשוי לצאת קשה.מבחינתי הבצק הטוב ביותר הוא הפשוט ביותר, כלומר עשוי מקמח ומים. הוא גמיש, רך ועובדה איתו נוחה  היטב. אפשר לרדד את הבצק דק מאוד, והכופתאות נסגרות על המילוי היטב. בנוסף, האנשים שאינם סובלים ביצי עוף ואנשים בתזונה טבעונית יכולים לאכול אותם. לפעמים אני מוסיף מתכון זה חלמון ביצה אחד או שמן. סתם ככה, כי נראה שהבצק אז עשיר יותר. אני לא מרגיש את ההבדל בטעם. ניתן להוסיף גם לבצק מלח, אך אם תמליחו היטב את המים, בהם הכופתיות יורתחו, אין הדבר הכרחי. מים המוספים לבצק חייבים להיות חמים. בזכות זה יש לבצק את המרקם הנכון וגמיש. 

מרכיבים לכ- 70 כיסונים:
קמח חיטה 500 גרם
כ- 300 מ"ל מים חמים מבושלים
1 כף שטוחה של מלח

שיטת הכנה:
מעבירים את הקמח לקערה. מוסיפים מלח ומערבבים. שופכים מים חמים בהדרגה מהקומקום (ככל שהחמם יותר טוב, כך הבצק אלסטי יותר) ולשים את הבצק. (בהתחלה, עדיף לבחוש עם מזלג כדי לא לשרוף את עצמך). לאחר מכן מעבירים את הבצק למשטח מקומך קלות. לושים מספר דקות עד שהבצק רך, אחיד וגמיש. אסור שהבצק יהיה דביק. אם הבצק עשוי היטב, בועות אוויר קטנות יהיו ניראות בחתך.

הכניסו את הבצק המוכן לקערה, מכסים אותו במטלית ונותנים לו לנוח למשך כ- 30 דקות. לאחר,, המנוחה,, אפשר לגשת לחיתוך הבצק לעיגולים, יוצרים את הכופתאות על פי אחת משתי השיטות אני מעדיף את הראשונה, מכיוון שהכופתאות יצאו כולן שוות, אבל עם שטח במטבח מוגבל, השיטה השנייה נוחה יותר


הדרך הראשונה ליצור כופתאות: מחלקים את הבצק לכ -3 חלקים. מרדדים את הבצק דק על המשטח מקומח. מרדדים שליש אחת מהבצק, מעבירים את השאר לקערה ומכסים במטלית כדי שלא יתייבש). חותכים עיגולים מהבצק המשוטח למשל בכוס.

הדרך השנייה ליצירת כיסונים: מחלקים את הבצק לכ -3 חלקים. יוצרים מערוך על השיש המכוסה בקמח כמו לניוקי. חותכים לחתיכות קטנות. (מכניסים את שאר הבצק לקערה ומכסים במטלית כדי שלא יתייבש). מרדדים כל חתיכה דק לעיגול. (החלקים צריכים להיות כאלה שכאשר מגולגלים את הגלגלים הן בקוטר הכוס.

מניחים את המלית באמצע בעזרת כף, מקפלים את הבצק לשניים ומהדקים היטב את הקצוות. מניחים כופתאות מוכנות על המשטח מקומח ומכסים במטלית כדי שלא יתייבשו.

ניתן להקפיא או לבשל כופתאות ולהגיש מייד.מבשלים כופתאות בסיר גדול עם הרבה מים עד שיצופו בחופשיות. מחליקים אותם למים רותחים (לא יותר מדי כיסונים בבת אחת). בוחשים בעדינות פעמיים כדי שהכופתאות לא יידבקו לתחתית הסיר. מרתיחים, בעוצמה נמוכה, במים מומלחים כשתי דקות לאחר שצפים. מוצאים את הכופתאות עם כף מחוררת. 

אפשר להקפיא כופתאות גולמיות או מבושלות. הניחו את הכופתאות הגולמיות בנפרד, זו ליד זו, כך שלא ייגעו זו בזו, על מגש מרופד בנייר אפייה. מכניסים למקפיא וכשהם קופאים מכניסים לשקית הקפאה ומכניסים למקפיא. מבשלים, זורקים אותם קפואים! במים רותחים עם מלח.
אפשר גם לבשל כופתאות ולהקפיא. בסיום בהישול, שולפים בכף מחוררת ומכניסים לכלי מלא מים קרים. משאירים אותם מספר דקות עד שהם מתקררים היטב. ואז מסננים אותם היטב במסננת. מעבירים לקערה, מזלפים שמן, מחלקים למנות, מעבירים לשקית הקפאה ומקפיאים. לאחר ההפשרה ניתן לחמם את הכופתאות המבושלות על ידי אידוי, במיקרוגל, לזרוק אותם לרגע למים רותחים או מטגנים בשמן.